06.02.2023

Techniki uszlachetniania druku

Projekt ulotek, wizytówek czy plakatów musi odznaczać się oryginalnością i dużym stopniem kreatywności. To oczywiste. Bardzo wiele pomysłów zostało już wykorzystanych, a każdemu przecież zależy, aby jego produkt wyróżniał się na tle innych. Bez tego pozostanie raczej niezauważony i zginie w natłoku mu podobnych. Jest jednak jeszcze jeden zabieg, który w olbrzymim stopniu wpływa na niebanalny wygląd i unikatowość drukowanych form reklamowych. To techniki uszlachetniania druku, dzięki którym nawet prosta ulotka nabierze wyjątkowego charakteru. W poniższym artykule znajdziesz wszystkie najbardziej popularne metody na uatrakcyjnienie Twoich projektów, które warto znać.

Jaki jest cel uszlachetniania druku?

Uszlachetnianie druku ma przede wszystkim za zadanie przyciągnięcie jak największej uwagi odbiorców i stworzenie niesztampowego dzieła, które zachwyci nie tylko swoim pomysłem, ale również jakością i specjalną techniką wykonania. Uszlachetnianie druków sprawia też, że finalnie ulotka czy plakat charakteryzują się dużą wytrzymałością i trwałością, a także lepszym nasyceniem kolorów. Stosunkowo niewielkim kosztem zabiegowi uszlachetniania można poddać wszystkie materiały drukowane w firmach poligraficznych. Ulotki, kalendarze, plakaty, wizytówki i każdy inny nośnik informacji czy reklamy.

Uszlachetnianie druku to proces, w wyniku którego na przygotowane materiały do druku nakładane są dodatkowe, specyficzne produkty. Ich celem jest wzbogacenie cech powierzchni drukowanej i nadanie jej walorów estetycznych, a także zapewnienie doskonałej wytrzymałości i odporności na działanie wody lub promieniowania UV. Stosuje się je na elementy już wydrukowane, jak i na te, które nie zostały jeszcze pokryte farbą.

Najbardziej popularne techniki uszlachetniania druku

W poligrafii wykorzystuje się sporo różnych technik uszlachetniających, które są dostosowane do wielu różnorodnych zastosowań i indywidualnych potrzeb. Współczesna technologia uszlachetniania druku umożliwia zastosowanie nawet kilku technik jednocześnie. Z tych rewelacyjnych metod korzystają zarówno małe, jak i duże firmy. Do najbardziej popularnych i najczęściej stosowanych metod uszlachetniania druku należą:

  • Tłoczenie i kalandrowanie druku. Te bardzo podobne do siebie i jedne z najprostszych technik polegają na „wyciśnięciu” określonej faktury na wydrukowanej powierzchni. Tłoczenie ma za zadanie nadanie na drukowanym materiale efektu trójwymiarowości. Rezultatem tej metody może być wzór wklęsły lub wypukły. Jest to bardzo subtelna technika zdobienia, która idealnie sprawdzi się w przypadku zaproszeń ślubnych lub okładek albumów muzycznych.
  • Foliowanie druku jest niezwykle popularną metodą, która oprócz nadania wydrukowi schludnego wyglądu, wpływa też znacząco na jego jakość i trwałość. Powierzchnię wydrukowanego materiału pokrywa się specjalną folią nakładaną na gorąco, co sprawia, iż w efekcie jest ona gładka i sztywna, a to z kolei skutecznie chroni produkt przed zagnieceniami, wilgocią czy blaknięciem. Dostępne są różne rodzaje folii pokrywającej produkt: matowe, aksamitne i błyszczące. Foliowanie sprawdzi się w przypadku wszystkich materiałów, których się często używa.
  • Lakierowanie druku polega na wzbogaceniu i zabezpieczeniu wydrukowanego materiału za pomocą lakieru UV. Pokryta lakierem może być cała powierzchnia bądź jedynie jej fragment. Lakier UV może być bezbarwny, perlisty, brokatowy czy matowy. Wszystko zależy od efektu, jaki chce się osiągnąć. Lakierowanie niezwykle skutecznie usztywnia i zabezpiecza wydruk przed uszkodzeniami mechanicznymi i działaniem czynników zewnętrznych. Ta forma uszlachetnienia nadaje drukowanym produktom intensywności barw, a jednocześnie sprawia, że są aksamitne w dotyku. Zastosowanie tej techniki może nie sprawdzić się w przypadku składanych produktów jak np. ulotki. Polakierowane materiały trudno jest bowiem zginać czy przycinać.
  • Złocenie lub srebrzenie druku to technika polegająca na pokrywaniu konkretnych fragmentów produktu specjalną folią w kolorze złota, lub srebra, ale również innymi kolorami. Ta technika stosowana jest często na wizytówkach lub zaproszeniach. Pokryte taką folią materiały zyskują niezwykłej elegancji, stylu i atrakcyjność. Innym określeniem tej metody uszlachetniania jest hot-stamping.
  • Brązowanie druku to jedna z najstarszych form uszlachetniania. Polega ona na wywołaniu wrażenia, że wydrukowane materiały są wykonane z metalu. Do brązowania wykorzystuje się pył aluminiowy albo mosiądzowy, który po nałożeniu na świeżo nadrukowaną farbę jest wyrównywany.

Inne metody uszlachetniania druku

Wymienione powyżej techniki uszlachetniania druku są najczęściej stosowanymi w poligrafii. Oczywiście znane i wykorzystywane są również inne, mniej powszechne metody takie jak: gumowanie, sztancowanie (wykrawanie), powlekanie, impregnowanie czy nadruki z użyciem specjalnych farb. Rodzajów zdobień jest bardzo wiele i wciąż powstają nowe. Aby efekt był jak najbardziej zadowalający, należy już na etapie pomysłu i projektowania wybrać odpowiednią formę uszlachetniania, która najlepiej sprawdzi się w danym projekcie.