03.02.2023

Jak zrobić dobry plakat reklamowy – poradnik krok po kroku

Plakat reklamowy ma za zadanie przede wszystkim przekazanie informacji w prosty i czytelny sposób. Dobrze zaprojektowany i wykonany plakat z pewnością zaciekawi odbiorców, zaintryguje ich, skłoni do refleksji, a w efekcie zachęci do zakupu. Obecnie plakat to bezsprzecznie jedna z najbardziej skutecznych form reklamy usług, wydarzeń kulturalnych czy ważnych eventów. Warto zainwestować w ten chwytliwy sposób komunikacji z klientem, szczególnie że koszt druku plakatów jest stosunkowo niewielki, biorąc pod uwagę skuteczność tej formy reklamy. Dlatego, jeżeli zastanawiasz się jak stworzyć plakat reklamowy, który zainteresuje i przyciągnie jak najwięcej potencjalnych klientów, zapraszamy do lektury poniższego artykułu.

Krótko o historii plakatu reklamowego

Na przestrzeni lat funkcje plakatu zasadniczo się od siebie różniły. Najpierw plakat wykorzystywany był w celach informacyjnych i reklamowych. Następnie stał się narzędziem w rękach władzy, sposobem walki z reżimem i źródłem artystycznej ekspresji. Obecnie wykorzystuje się go najczęściej w celach reklamowych, informacyjnych, dekoracyjnych i artystycznych. Można je ze sobą łączyć tworząc genialne i niezwykle skuteczne formy przekazu w formie grafiki użytkowej.

Jakie są cechy dobrego plakatu reklamowego?

Jeżeli stoisz przed zadaniem stworzenia swoich pierwszych plakatów reklamowych i nie wiesz, jak powinien wyglądać plakat, żeby był skuteczny, to podpowiadamy jakie główne cechy powinien spełniać dobrze zaprojektowany plakat. Plakat reklamowy, który będzie jak najlepiej służył swoimi funkcjami informacyjnymi bądź zachęcał do skorzystania z prezentowanych usług, musi być niezwykle czytelny i przejrzysty. Nie powinien mieć zbyt dużo tekstu. Jego przekaz nie może być „nachalny”, należy się raczej skupić na estetycznym, ciekawym i użytkowym wyglądzie takiego plakatu. Treści zawarte na plakacie mogą być nieco kontrowersyjne, ale zawsze trzeba pamiętać o zachowaniu dobrego smaku w takim stopniu, aby nie urazić niczyich uczuć.

Poza tym treści i grafiki umieszczone na plakacie reklamowym powinny być jak najbardziej uniwersalne i zrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy. Z tego względu istotnym jest, ażeby zrezygnować z trudnego, specjalistycznego języka. Najważniejsze to posługiwać się prostymi, nieskomplikowanymi hasłami. W końcu zależy nam, żeby dotrzeć do jak największej rzeszy odbiorców. Zrezygnujemy zatem z trudnego słownictwa, skomplikowanych metafor czy drugiego dna ukrytego w przekazywanym komunikacie.

Na końcu warto wspomnieć, że plakat reklamowy musi się wyróżniać i być unikatowy. Trzeba wykazać się pomysłowością, aby nie kopiować tego, co już było (szczególnie u konkurencji). Dobry plakat reklamowy ma za zadanie budowanie świadomości danej marki i zachęcenie do skorzystania z reklamowanych usług. Nawet jeżeli nie ma na nim dużo tekstu, logo firmy musi być odpowiednio i wyraźnie wyeksponowane tak, aby błyskawicznie rzucało się w oczy. Dobrze, jeżeli i grafika i logo były ze sobą spójne i współgrały na zasadzie skojarzenia.

A może afisz reklamowy?

Afisz reklamowy to również bardzo skuteczna forma reklamy bądź informacji. Czym różni się od plakatu? Afisz reklamowy zawiera w sobie głównie tekst, bez urozmaiceń artystycznych. Ma za zadanie jedynie informować, plakat natomiast może mieć niewiele tekstu, a o jego sile decyduje szata graficzna. Afisze wykorzystywane są w celach edukacyjnych, propagandowych, jak też na potrzeby informacji urzędowych. Afisze reklamowe drukowane są jednostronnie i na papierze przeznaczonym do tego celu tzw. papierze afiszowym, który jest odporny na działanie czynników zewnętrznych, ale jednocześnie jest cieńszy od papieru używanego do drukowania plakatów. Nie potrzebuje dużej ilości farby.

Co ciekawe to właśnie afisze teatralne stały się główną inspiracją do tworzenia plakatów.

O tym, czy skorzystasz z afisza reklamowego, czy plakatu reklamowego zdecydujesz na podstawie techniki przekazu, jaką chcesz wykorzystać.

Jak zrobić plakat reklamowy?

Kiedy masz już pomysł i wiesz, jak ma wyglądać Twój plakat reklamowy, który chcesz wydrukować, warto postawić sobie pytanie, jak zrobić plakat reklamowy, żeby rzeczywiście był skuteczny. Na początku wybierz miejsca dystrybucji, a to pozwoli Ci dobrać odpowiedni format drukowanych plakatów. Gabloty, tablice reklamowe, przystanki autobusowe, galerie handlowe, a może billboardy. Na którykolwiek z tych nośników się nie zdecydujesz, pamiętaj również, aby podczas druku każdy szczegół projektu był doskonale widoczny. W ten sposób bez względu na rodzaj i format plakat będzie zawsze prezentował się tak samo perfekcyjne.

Podsumowanie

Myśląc o zaprojektowaniu i wykonaniu dobrego plakatu reklamowego, pamiętaj, aby wiedzieć, gdzie umieścisz plakat i w jakim będzie formacie. Koniecznie zadbaj o jasny przekaz i estetyczną, czytelną grafikę kojarząca się z prezentowaną marką. Nie zapomnij, aby na etapie druku wybrać papier najwyższej jakości i dobrą rozdzielczość. Używanie plakatów w strategiach marketingowych to bardzo dobre posunięcie. Właściwie przemyślana i wykonana reklama zewnętrzna potrafi zdziałać cuda!