20.08.2021

Jak odpowiednio przygotować plik do druku w drukarni?

Przygotowujesz plik do druku? Chcesz go wysłać drukarni? Sprawdź, czy dopilnowałeś kilku ważnych szczegółów, które zagwarantują, że zlecany wydruk będzie w pełni odwzorowywał Twoje założenia i projekt.

Technologia druku a Twoje oczekiwania – nie zawsze jest tak kolorowo

Jak przygotować plik do druku, aby ten w pełni odzwierciedlał to, co sobie założyłeś? Niestety, już na wstępie należy zaznaczyć, że do takich efektów może nigdy nie dojść z kilku prostych przyczyn. Przede wszystkim przestrzeń kolorystyczna, nafarbienie czy sam format mogą nie zgadzać się z technologią wydruku, którą wykorzystuje drukarnia. Pierwsze, co musisz zrobić, to dowiedzieć się, z jakiego sprzętu i z jakich technologii korzysta dana firma. Tutaj znów warto podkreślić, że modele maszyn drukarskich mogą się nieco od siebie różnić, jeśli chodzi o finalny wydruk. Dlatego też nie możesz oczekiwać, że to, co znajdzie się na ulotce czy plakacie, będzie idealnie odwzorowane. Zawsze wystąpią pewne odchyły, ale nie powinieneś się na tym za bardzo skupiać. Jeżeli bowiem dostosujesz parametry do technologii i maszyn drukarskich wykorzystywanych przez drukarnię, możesz mieć pewność, że produkt końcowy Ci się spodoba. Niestety, w 100% nie da się przenieść tego, co w projekcie na papier.

Jaki format pliku wybrać? Kilka popularnych rozwiązań

Jak przygotować plik do druku wielkoformatowego? Chcesz wydrukować ulotki? W każdej z tych sytuacji musisz wybrać odpowiedni format plików. Wszystko po to, aby uniknąć błędów przy jego dalszej eksploracji. Ty i drukarnia możecie przecież korzystać z innych oprogramowań graficznych – należy wziąć to też pod uwagę. Najczęściej drukarnie akceptują takie formaty plików jak PDF, JPG, TIF i TIFF.

  • PDF – najczęściej wykorzystywany format pliku przygotowanego do druku. Pozwala na zapis grafiki wektorowej, co ma ogromne znaczenie, jeśli projekt przesłany do drukarni ma być stworzony w różnych rozmiarach – od niewielkich ulotek po druk wielkoformatowy. Wszystko dlatego, że modyfikowanie rozmiarów nie wpływa negatywnie na jakość samego wydruku, rozdzielczość wciąż będzie stać na wysokim poziomie. Co więcej, stosując PDF, możesz mieć pewność, że podczas zapisu z programu graficznego na urządzenie, a później z urządzenia do folderu drukarni nie nastąpi spadek jakości.
  • JPG – to dobry wybór z jednego konkretnego powodu, możliwa jest tutaj duża kompresja plików graficznych. Niestety, gdy rozmiar pliku spada, jakość grafiki także. Wada tego formatu to również brak możliwości zapisu fizycznych rozmiarów pliku, co w ogóle nie pozwala na wydruk wielkoformatowy. Jeśli więc masz w planach przygotowanie pliku do druku o dużym formacie, JPG się do tego nie nadaje. 
  • TIFF – jest to format zapisu grafiki rastrowej. W porównaniu do formatu JPG kompresja nie wpływa na straty jakościowe, co oczywiście przekłada się na możliwość wysyłania naprawdę niewielkich plików, które staną się zdjęciami o odpowiedniej ostrości. To nie wszystko, TIFF jest lepszą opcją z jeszcze jednego powodu, a chodzi dokładnie o rozpiętość barwną. Ma jej dwukrotnie więcej, bo 16 bitów/kanał. Zapisując plik w formacie TIFF, dajesz także możliwość ingerencji w niego grafikowi z drukarni.

Marginesy, spady, nafarbienie i rozdzielczość – o co w tym chodzi?

Przygotowując swoją wizytówkę lub ulotkę, a dokładnie ich projekt, chcesz, aby to, co na nim widnieje, zostało idealnie odwzorowane przez drukarnię. Jednak, aby sprawić, że na przykład nie wystąpi biała oblamówka wokół produktu, musisz odpowiednio ustawić spady i marginesy. Jak przygotować plik do druku offsetowego, cyfrowego czy wielkoformatowego, aby nie miało to miejsca? Spad to nic innego jak 3 milimetry zapasu projektowanej grafiki. Przekracza ona linię cięcia produktu po to, aby nie doszło do powstania białego pola. Wszystko dlatego, że gilotyna podczas przecinania arkuszy niemal na pewno nie zrobi tego idealnie. Oprócz spadów warto pomyśleć o marginesach bezpieczeństwa. Te powinny mierzyć około 5 milimetrów (pomiędzy elementami graficznymi a ramką projektu).

Równie ważne, co marginesy i spady, a nawet ważniejsze jest ustawienie odpowiedniego nafarbienia. To suma pokrycia farbami CMYK konkretnych punktów graficznych projektu. Nafarbienie maksymalne to 300%, jednak nie zawsze najwyższa wartość jest konieczna. Wiele zależy od rodzaju papieru. Dla papieru gazetowego wystarczy 240%, a dla papierów niepowlekanych 280%. Tutaj warto zaznaczyć, że papiery powlekane potrzebują już 330%. Zły wybór nafarbienia do rodzaju papieru sprawi, że farby po prostu zleją się po wydrukowaniu, a także może dojść do pojawienia się mikropęknięć.

Ostatni element, na który warto zwracać uwagę, to rozdzielczość. Odpowiednia ostrość zostanie uzyskana po ustawieniu rozdzielczości na poziomie 300 ppi. Należy tutaj jednak zauważyć, że będzie to możliwe tylko wtedy, gdy sama jakość grafiki będzie odpowiednio wysoka. Dlatego też już na etapie wyszukiwania elementów graficznych, które zostaną umieszczone w projekcie, warto wziąć to pod uwagę. Stawiaj na grafiki wyraźne i ostre, najlepiej zbliżone do 300 ppi.

Szablony udostępniane przez drukarnie – pomocne narzędzia!

Nie wiesz, jak przygotować plik do druku wielkoformatowego czy cyfrowego? Przydatne mogą się okazać specjalnie przygotowane szablony drukarskie, które powinny być udostępniane przez każdą drukarnię. Pomogą w rozplanowaniu projektu, we właściwym ułożeniu elementów graficznych czy w doborze rodzaju papieru do wydruku. Najczęściej szablony można pobierać ze stron internetowych konkretnych firm. Wtedy masz pewność, że raczej żadna pomyłka nie wkradanie Ci się do projektu. Jak widzisz, jest wiele rzeczy, o których należy pamiętać podczas przygotowywania pliku do wydruku. Nie jest to na pewno zadanie łatwe, wymaga wprawy i niemałej wiedzy. Mimo wszystko szablony udostępniane przez firmy drukarskie mogą wszystko ułatwić i nieco rozjaśnić, szczególnie jeśli chodzi o rozplanowanie projektu.