31.01.2023

Formaty plakatów – jakie są popularne wymiary?

Jeszcze nie tak dawno temu plakat kojarzył się głównie z wizerunkiem ukochanego aktora/aktorki lub piosenkarza/piosenkarki, który można było znaleźć na ścianie w pokoju nastolatków. W dzisiejszych czasach raczej odchodzi się od tego zastosowania plakatu, a do najczęściej stosowanych należą plakaty reklamowe, edukacyjne i propagandowe.

Obecnie plakat to bardzo popularna forma reklamy. Dobrze zaprojektowany przyciąga uwagę i wzbudza zainteresowanie. Bardzo dużo firm, placówek kulturalnych lub organizatorów różnego rodzaju wydarzeń, wykorzystuje plakat w celu promowania swoich usług. Ciekawy projekt to jednak nie wszystko, trzeba również mieć na uwadze dobranie odpowiedniego formatu plakatu.

Plakaty – co je wyróżnia?

Plakat to jednostronnie lub dwustronnie nadrukowany obraz graficzny. Do jego głównych zadań należy skuteczna reklama usług, wydarzeń, zapowiedź premier filmowych i teatralnych lub zbliżających się festiwali. Plakaty umieszczane są w miejscach publicznych w widocznych i newralgicznych miejscach jak przystanki autobusowe, słupy ogłoszeniowe czy specjalne podświetlane gabloty i tablice. Plakat to również wspaniała okazja dla małych przedsiębiorstw rozpoczynających swoją działalność do zareklamowania swojej marki i zachęcania potencjalnych klientów do skorzystania z oferowanych przez nią działań.

Rozmiary plakatów uzależnione są od indywidualnych potrzeb i możliwości finansowych. Wielkoformatowe plakaty wykorzystywane są przede wszystkim na billboardach, których nie sposób nie zauważyć. Zamawiane plakaty mogą również być stosunkowo niewielkie, ale dzięki swoim walorom estetycznym z równie dobrym skutkiem przyciągać wzrok i wzbudzać zainteresowanie.

Najbardziej popularne wymiary plakatów

Do najbardziej popularnych i uznawanych za standardowe przez drukarnie są wymiary plakatów w formacie A, czyli w tzw. formacie zasadniczym. Formaty plakatów B i C to z kolei tzw. formaty pomocnicze. Symbole i wymiary plakatów w formacie A to:

  • plakat A0, wymiary: 841 x 1189 mm;
  • plakat A1, wymiary: 594 x 841 mm;
  • plakat A2, wymiary: 420 x 594 mm;
  • plakat A3, wymiary: 297 x 420 mm;
  • plakat A4, wymiary: 210 x 297 mm;
  • plakat A5, wymiary: 148 x 210 mm;
  • plakat A6, wymiary: 105 x 148 mm;
  • plakat A7, wymiary: 74 x 105 mm.

Natomiast symbole i wymiary plakatów w formacie B to:

  • plakat B0, wymiary: 1000 x 1400 mm;
  • plakat B1, wymiary: 680 x 980 mm;
  • plakat B2, wymiary: 480 x 680 mm;
  • plakat B3, wymiary: 340 x 480 mm;
  • plakat B4, wymiary: 250 x 353 mm.

Niestandardowe formaty plakatów

Plakaty również drukowane są w mniej popularnych formatach i rozmiarach. Niestandardowe formaty plakatów to np. szarfy (symbole od 1 do 4) charakteryzujące się długim i wąskim wydrukiem. Na specjalne życzenie zamawiającego można nadać plakatowi różnorodne kształty np. poprzez przycinanie już po wykonaniu ostatecznego wydruku. Dostępność mniej popularnych formatów plakatów uzależniona jest od zaawansowania maszyn drukujących, którymi dysponuje dana drukarnia.

Wymiary plakatu – który wybrać?

Wybór plakatu jest uwarunkowany przede wszystkim tym, co chcemy na nim umieścić i budżetem, jakim dysponujemy. Dobrze wykonany plakat musi być czytelny i przejrzysty. W przeciwnym razie, zamiast zainteresować, raczej zniechęci natłokiem informacji. Z tego względu dobrze jest dostosować wymiar plakatu do informacji, które chcemy na nim zawrzeć. Ważne, aby plakat przyciągał wzrok i był interesujący dla odbiorcy.

Małe plakaty o wymiarach A7, A6, A5 sprawdzą się doskonale, kiedy nie ma na nich dużej ilości informacji, a jedynie np. niewielkie ogłoszenie. Średnie plakaty takie jak te w formacie A4, A3, A2, B4, B3 i B2 stosuje się w przypadku, kiedy oprócz treści znajduje się na nich również ciekawa i kolorowa grafika. Natomiast duże plakaty umieszcza się zazwyczaj w galeriach handlowych, na przystankach autobusowych czy na ulicach. Należy pamiętać, że plakaty umieszczane na zewnątrz powinno się drukować na papierze wysokiej jakości. Świetnie sprawdzi się papier błyszczący o gramaturze 190 g/m2, matowy 180 g/m2 lub satynowy 190 g/m2.

Inne zastosowanie plakatu

Plakaty coraz częściej są wykorzystywane również w aranżacji wnętrz i stanowią ciekawą alternatywę dla obrazów zawieszanych na ścianach. Plakaty nadają się do dekoracji wszystkich pomieszczeń. Można umieścić je w stylowych i eleganckich ramach lub przykleić bezpośrednio do ściany. Wybór wzorów jest tak ogromny, że każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie, co współgra z jego gustem i preferencjami. Wybierając plakat do powieszenia na ścianie, można dobrać go do wystroju pomieszczenia lub zdecydować się na stylistyczny miszmasz, który bez wątpienia będzie prezentował się imponująco i efektownie.

Kolejnym dość popularnym rodzajem plakatu jest plakat artystyczny. Bardzo często znajdują się na nim reprodukcje najsłynniejszych malarzy, fotografów czy grafików, ale również prace współczesnych artystów. Za taki plakat oczywiście przyjdzie nam zapłacić dużo więcej, ale dla wielu osób zawieszenie dzieła sztuki w postaci plakatu jest warte każdej ceny.