25.05.2021

Dlaczego opakowania stają się coraz ważniejszym elementem strategii marketingowej?

Znaczna część dostępnych na sklepowych półkach wyrobów konsumpcyjnych to szybko rotujące produkty nabywane w sklepach samoobsługowych. Jaką rolę odgrywa ich opakowanie w marketingu? Myślisz, że dzięki niemu można zyskać większe korzyści? Czytaj dalej.

Opakowania marketing

Jaką funkcję w marketingu pełni opakowanie produktu? Przede wszystkim, należy zdawać sobie sprawę z wzajemnego oddziaływania na siebie opakowania oraz produktu. Niemniej istotną rolę odgrywa tutaj również środowisko zewnętrzne. Warto podkreślić, że niezwykle trudno jest przypisać opakowania wyłącznie do jednego z elementów tak zwanego marketingu-mix (chodzi tu o produkt, dystrybucję, cenę czy promocję). Uwzględniając funkcje marketingowe opakowania, szczególną uwagę zwrócić powinno się na to, iż opakowanie jednostkowe jest zdecydowanie najtańszą formą reklamy. To nośnik o niezwykle szerokim oddziaływaniu, którego czas emisji jest o wiele dłuższy niż w przypadku reklamy – czy to telewizyjnej, czy radiowej. Funkcja opakowania jako swoistego nośnika informacji między firmą a potencjalnym klientem jest w bezpośredni sposób powiązana z jej komunikacją marketingową lub strategią promocji.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat opakowańmarketingu? Kluczem do skuteczności ich marketingowej funkcji są prezentowane walory estetyczne. Związane jest to z tym, że klient ocenia reklamowany wyrób na bazie warstwy wizualnej opakowania. Kluczowymi elementami są tam środki o charakterze perswazyjnym, między innymi piktogramy, fotografie czy różnego rodzaju elementy graficzne. Wywierają one na nabywcy określone wrażenie – czy to wysokiej jakości, czy luksusu. Opakowanie to niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe, a to ze względu na funkcję, jaką pełni w procesie kreowania wizerunku danej marki. Przede wszystkim, umożliwia sprzedaż samoobsługową. Wielu klientów dokonuje zakupów pod wpływem impulsu. Co za tym idzie, dobrze zaprojektowane opakowanie pełni tutaj swoistą funkcję fachowego sprzedawcy. Warto wspomnieć także o kwestii, jaką jest zróżnicowanie klientów pod względem stopnia zamożności. Dobrze zarabiająca część społeczeństwa bardzo często jest w stanie zapłacić znacznie więcej za produkt znajdujący się w opakowaniu, które daje im wrażenie prestiżu. Osoby o niższych dochodach, dla których najważniejszym aspektem jest cena, na sklepowych półkach rozglądają się za tanimi produktami, zwracając uwagę jednak na przykuwające wzrok opakowania. Należy zdawać sobie sprawę z tego, iż każdy komunikat promocyjny – czy to w sposób pośredni, czy bezpośredni skierowany do odbiorcy – zawiera zakodowane informacje pod postacią słów, wyrażeń lub obrazów. Co za tym idzie, warstwa wizualna opakowań stanowi swoisty kod.

Znaki na opakowaniach oraz ich kształt

Znaki znajdujące się na opakowaniach produktów podzielić można na będące ich nieodłącznym składnikiem oraz tak zwane transcendentne, które nie stanowią ich składnika. Do pierwszej grupy zalicza się znaki tworzące warstwę wizualną opakowania, takie jak jego wielkość, kolor, kształt czy wszelkiego rodzaju elementy graficzne. Druga grupa to z kolei wszystko, co zostało umieszczone na zewnątrz lub wewnątrz opakowania. Są to darmowe próbki, gratisy czy kupony konkursowe. Warstwa wizualna opakowań produktów jako środek komunikacji przedsiębiorstwa z klientami daje możliwość doboru oraz skutecznego wykorzystania znaków wpływających na decyzje zakupowe. Jeżeli chodzi o kształt opakowania, determinowany jest on przez szereg czynników, takich jak indywidualne preferencje konsumentów, wygodę użytkowania czy formę danego produktu. Wykorzystanie oryginalnych kształtów to sprawdzony sposób na przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta i skłonienie go do zakupu. Z drugiej strony, opakowania tego typu bywają mało funkcjonalne. Ogólnie przyjmuje się, że powinny mieć taki kształt, aby umożliwiały ich wygodne przechowywanie – czy to na półce, czy w szafce. Niemniej istotną kwestią jest łatwość ich otwierania i zamykania oraz możliwość pełnego zużycia. Decyzje odnośnie wyboru kształtu opakowania powinny mieć uwarunkowania technologiczne i ekonomiczne. W znacznej części przypadków analiza kosztów produkcji i standaryzacja czy mechanizacja pakowania mają duży wpływ na wybór danego kształtu opakowania. W przypadku produktów luksusowych, które skierowane są do zamożnych klientów, bardzo często stosuje się opakowania jednostkowe o oryginalnym kształcie i formie, dopasowane do panujących aktualnie trendów. Z kształtem opakowania bezpośrednio wiąże się jego wielkość. Do czynienia możemy mieć zarówno z miniaturowymi opakowaniami, jak i tymi o dużym rozmiarze.

Wysokiej jakości opakowania od BV Format

Jakiego rodzaju opakowania oferuje nasza firma BV Format? Do wyboru są tutaj między innymi reklamówki, woreczki oraz worki z folii PE i HDPE. Doskonale sprawdzają się one podczas pakowania produktów przemysłowych i spożywczych, a także sortowania odpadów. Z powodzeniem umieścić można w nich również śmieci budowlane czy sanitarne. Oferujemy możliwość wykonania nadruku reklamowego lub opisowego na opakowaniach. Jednym z produktów dostępnych w naszym asortymencie są opakowania kartonowe służące do pakowania różnego rodzaju produktów, skutecznie chroniąc je przed uszkodzeniami mechanicznymi czy niekorzystnym oddziaływaniem warunków atmosferycznych. Znakomicie sprawdzają się podczas przeprowadzek. Druga propozycja to formatki odblaskowe produkowane z folii w różnych rozmiarach. Ich przeznaczenie to zabezpieczenie mebli czy podłóg w czasie remontów i prac malarskich. Do kategorii, jaką są opakowania, zaliczają się także worki foliowe. Bardzo dobrze sprawdzają się one podczas pakowania wyrobów spożywczych i przemysłowych oraz do sortowania odpadów. Nasza drukarnia internetowa BV Format zajmuje się także produkcją reklamówek i toreb foliowych do artykułów przemysłowych oraz spożywczych – czy to jednorazowego, czy wielokrotnego użytku. Warto sprawdzić pełen wachlarz naszych możliwości i zdecydować się na najlepsze dla siebie lub swojej firmy rozwiązanie.